Zoeken
  • Liesbet Willems

Wat kan je doen om je immuunsysteem te versterken?

Door Sanne Vaesen 

We kunnen er niet meer omheen: corona en de maatregelen om het virus in te dijken hebben een grote impact op ons dagelijks leven. Hierdoor moeten ook wij jammer genoeg tijdelijk onze deuren sluiten. Maar we zouden geen yogi’s zijn als we hier niet flexibel mee zouden omgaan. We gaan door met het verspreiden van een goede mood, door jullie te empoweren met informatie op deze blog en door onze lessen online beschikbaar te stellen. 

Voor deze blog wil ik enkele tips geven over wat je kan doen om je immuunsysteem te versterken. Want zoals een zaadje maar kan groeien op een vruchtbare bodem, zo kan een virus of bacterie pas woekeren als de omstandigheden (lees je immuunsysteem) dat toelaten.  Let wel om in de strijd tegen corona zeker de algemene aanbevelingen van de overheid aan te houden.  

Gezond eten:

Laat je voeding je geneesmiddel zijn. Met goede voeding bepaal je zo veel van je gezondheid. Maar als je je verdiept in ‘gezonde’ voeding kan je soms terecht komen in een zwart gat, waarna je niet meer weet wat boven of onder is. Paleo, keto, Naessens, Bekari, vegetarisch, FODMAP, bloedgroepdieet,… de lijst is quasi eindeloos, waarschijnlijk omdat ieder lichaam anders is en andere noden heeft.  Maar laten we het niet te moeilijk maken. De meeste voedingsleren zijn het eens over de volgende zaken: eet zo veel mogelijk seizoens- en streekgebonden, veel groenten en fruit, drink veel water. Zeker het voldoende drinken is een kleine moeite met grote impact. Vermijd zo veel mogelijk suikers, bewerkte voedingsmiddelen, alcohol en koffie. Volgens de Ayurveda (een Indische leer die wordt gezien als de zusterleer van yoga, welke een aparte voedingsleer heeft) is warmte een belangrijk element in je spijsvertering en afweer. Door pikant te eten of regelmatig gemberthee te drinken help je deze systemen een handje.  Met deze basis kan je je laten inspireren door recepten die je aanspreken. Want voeding wordt gezonder als we ervan genieten. Als we ontspannen zijn en de tijd nemen om te genieten van de maaltijd, worden er veel meer voedingsstoffen opgenomen door ons lichaam. Dus eet smakelijk!

Bewegen:

Doe iedere dag iets waarvan je gaat zweten. Dat kan een stevige work-out zijn, een pittige yoga flow, maar ook dansen, stofzuigen of zelfs tikkertje met je kinderen of partner. Wie heeft gezegd dat zweten een serieuze aangelegenheid moet zijn? Ook hier zorgt plezier in wat je doet ervoor dat het gezonder voor je wordt: je zal het met meer aandacht doen, waardoor je minder risico hebt op blessures. En het zorgt ervoor dat je het regelmatig wilt blijven doen.  Beweging is onmisbaar voor het lichaam. Mensen die weinig bewegen worden vaker ziek. Beweging helpt onder andere om vastzittende afvalstoffen los te krijgen en samen met gezonde voeding en veel drinken, uit ons lichaam te verwijderen. Alle vormen van beweging doen al iets. Maar als je efficiënt te werk wil gaan, zijn er ook oefeningen die je kan doen die speciaal gericht zijn op het ondersteunen en versterken van je immuunsysteem doordat ze bijvoorbeeld de thymusklier stimuleren. De thymusklier is een van de belangrijkste organen van ons afweerstelsel en maakt onder andere antistoffen aan. Deze gratis online les is speciaal ontworpen om je immuunsysteem een boost te geven. 

Rusten

Om in evenwicht te zijn is het erg belangrijk om ook voldoende te rusten. Het wordt erg onderschat en ondergewaardeerd maar regelmatige momenten van niets doen zijn zo waardevol. Ze zorgen ervoor dat je daarna productiever, creatiever en blijer terug aan de slag kan. Het is zo verleidelijk om ieder moment op te vullen en met de huidige technologie hoeven we ons geen moment te vervelen. Maar ongevulde momenten zijn net wat onze baterijen opladen. Daarom voorzien we altijd in een goed gebalanceerde yogales voldoende tijd voor onze laatste rusthouding. Dit geeft je lichaam de kans om al het harde werk van de les te laten binnensijpelen. Na de inspanning is je lichaam vanzelf meer ontvankelijk voor de ontspanning en kan je energie beter aangevuld worden.  Naast regelmatige rustmomenten door de dag is natuurlijk ook je slaap van cruciaal belang. Zelf voel ik dit vaak in de winter wanneer ik ’s avonds wat keelpijn voel opkomen. Na een goede nachtrust is de keelpijn weer weg. Maar van zodra ik de volgende avond terug moe wordt en dus eigenlijk moet gaan slapen, is er weer de keelpijn om mij eraan te herinneren dat het bedtijd is. 

Vermijd stress: 

Zoals Liesbet in de vorige blog al aanhaalde, heeft aanhoudende stress erg negatieve gevolgen voor ons lichaam. Je kan hier de tips herlezen om je lichaam te helpen zo veel mogelijk zen te blijven.  Het is bijna een open deur intrappen om te zeggen dat yoga mijn stressbuster is. Maar hoe langer ik het doe, hoe meer ik eruit haal. Het belangrijkste voor mij op dit moment is dat yoga mij liever en milder heeft gemaakt naar mezelf en mijn lichaam. Wat minder ‘giftig’ zijn op psychisch vlak heeft absoluut een impact gehad op mijn fysieke gezondheid! Maar nu ben ik erg benieuwd naar jou moodbooster! Wat doe jij om je mood en je immuunsysteem te versterken? Welke tips heb je voor ons en anderen?

21 keer bekeken

SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF

EN KRIJG ZO AL ONZE MOODBOOSTERS IN JE MAILBOX!

BOOST COACHING

COACHING

MOOD 

VRUNSTRAAT 71, 

3550 HEUSDEN-ZOLDER

VOLG MOOD STUDIO OP FACEBOOK EN INSTAGRAM

 

VOLG BOOST COACHING OP FACEBOOK EN INSTAGRAM