pexels-daria-shevtsova-916339.jpg

pijler 5: leefstijl

‘When your mind is preoccupied, your impulses – not your long-term goals will guide your choices.’ – Kelly McGonigal

 

‘Sleep is the single most effective thing we can do to reset our brain and body health each day.’ – Matthew Walke

De pijler leefstijl bestaat enerzijds uit informatie over een aantal aspecten die fundamenteel zijn om je doelen te kunnen realiseren, zoals hoe omgaan met stress en het belang van een goede nachtrust. Anderzijds geef ik je een soort van toolbox met praktische methodieken die je ondersteunen bij het werken aan een gezonde levensstijl: ademhalen, meditatie, dankbaarheid, schrijven, tapping, niets doen, stilte, mindfulness, ochtendrituelen, verbinding... Tijdens het traject experimenteer je met wat goed voelt voor jou zodat je deze zaken kan meenemen op je verdere pad.

Een voorbeeld…

Ons lichaam is gemaakt om met stress om te kunnen gaan, maar het gaat dan vooral om kortdurende stress, die nadien weer afneemt. Door de manier waarop wij leven en door allerlei invloeden van buitenaf is bij veel mensen het stressniveau voortdurend te hoog, het sympatisch zenuwstelsel is voortdurend actief. Dit is niet goed voor je gezondheid, het is nefast voor je immuniteit en het is heel erg moeilijk om gewicht te verliezen wanneer je lichaam in de overlevingsmodus zit.

Tijdens het MOOD Boost traject leer je hoe dit allemaal juist in elkaar zit en hoe je dit kan omkeren (je parasympatisch zenuwstelsel activeren). Je staat stil bij wat jij wil en nodig hebt, welke activiteiten jou voeden, helen, herstellen of opladen, en hoe je meer rust in kan bouwen in je leven.

 

Doordat je brein tot rust kan komen, gaat je creativiteit stromen, waardoor je bv oplossingen kan bedenken voor problemen waar je eerder je hoofd over bleef breken, je gaat efficiënter werken, ervaart meer evenwicht en kan makkelijker keuzes maken. Een geweldig goede tool om je parasympatisch zenuwstelsel te activeren is je ademhaling. Ik geef je de wetenschappelijke uitleg over waarom het helpt op je ademhaling leer je hoe je je ademhaling kan inzetten om weer rustig te worden.