pexels-ella-olsson-1640772.jpg

pijler 4: voeding

‘An evolutionary perspective predicts that most diets and fitness programs will fail, as they do, because we still don’t know how to counter once-adaptive primal instincts to eat donuts and take the elevator’ – Daniel E. Lieberman

Ik had het eerder al over luisteren naar je lichaam. Eenvoudig toch niet? Vaak hoor ik echter (en ik moet toegeven dat ik tot een paar jaren geleden helemaal hetzelfde dacht): ‘mijn lichaam geeft me precies de hele tijd signalen om chocola te eten en in de snoepkast te duiken. Als ik daar naar luister word ik 100 kilo!’ Geloof je dat je kan leren om naar je lichaam te luisteren en het te voeden met wat het nodig heeft? Dat je kan leren de signalen juist te herkennen? Ik ben ervan overtuigd dat het kan, als je de juiste tools krijgt aangereikt.

 

Je krijgt in het traject veel achtergrondinformatie over hoe je lichaam werkt en hoe je lichaam omgaat met voeding, bv waarom je zo veel drang naar zoet ervaart en hoe je hier dan mee om kan gaan. Je mag alles eten, maar de grote vraag is of je dat wel wil en als je het eigenlijk niet wil, er minder moeite mee hebt om het te laten.

Ik geloof niet dat er één dieet is dat voor iedereen werkt en dat je lichaam afhankelijk van je activiteiten en in verschillende levensfasen andere noden heeft. Daarom is het belangrijk om jezelf te voeden in afstemming met wat je lichaam nodig heeft. Dit is de sleutel naar een gezond eetpatroon, maar het is wel een kunst geworden. Er zijn veel factoren die het moeilijk maken. Bijvoorbeeld de grote hoeveelheid bewerkte voeding die we consumeren (geraffineerde suiker, gluten, melkproducten, bepaalde vetten…). Vaak is bewerkte voeding niet zo voedzaam en moet je er dus ook meer van eten om een voldaan gevoel te hebben. Er worden bovendien vaak allerlei stofjes aan toegevoegd om jou ertoe aan te zetten er meer van te eten. Daarnaast is voeding meestal ook nog eens voortdurend beschikbaar en moeten we er amper moeite voor doen (je moet enkel naar de kast wandelen en af en toe eens naar de supermarkt rijden, meestal met de wagen). En dan zijn er uiteraard ook nog de reclamecampagnes die jou ertoe aan proberen te zetten om bepaalde producten te kopen. En eerlijk, het gaat niet vaak om gezonde zaken.

 

Daarom starten we in het traject eerst met enkele oefeningen om je bewust te worden welk effect voeding op dit moment op je lichaam heeft. Daarna volgt een korte reset. Wanneer je lichaam weer de juiste signalen uitzendt, kunnen we starten met meer intuïtief eten. En je gelooft het misschien niet, maar het is echt mogelijk dat die koeken ineens niet meer zo aanlokkelijk zijn en dat je ook niet meer het hele pak in één keer naar binnen moet werken.

pexels-ella-olsson-1640777.jpg

Tijdens het traject focussen we op zo veel mogelijk gezonde, onbewerkte, voedzame voeding. Geen restricties, wel anders. Het is mogelijk dat jij ervoor gaat kiezen om bepaalde voedingsmiddelen niet meer te eten, maar dat is dan enkel omdat je ervaart dat je je beter voelt en meer energie hebt zonder deze producten. En het is prima als je ze toch af en toe eet als je daar zin in hebt, zolang het een bewuste keuze is. Jij leert bepalen wat goed voelt voor jou. Door te werken met hoofd en lijf, ga je op een andere manier naar voeding kijken en zijn je slaagkansen groot J. Al snel zal je een impact voelen op je energieniveau, je vertering loopt heel wat gemakkelijker en misschien ga je er zelfs beter van slapen!

Voor dit luik van het traject werk ik samen met Marlies Huysentruyt (orthomoleculair KPNI therapeut) van Eat Good Feel Good, en Els Lefever van Fit Food House. Samen hebben we een programma uitgewerkt om de overstap naar gezonde voeding voor jou zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Tijdens het ‘Kickstart je metabolisme’ traject van Marlies leer je :

  • Minder afhankelijk worden van suikers als brandstof voor je lichaam. Je leert je lichaam terug in vetverbranding te functioneren.

  • Minder trek in zoet.

  • Cravings uitschakelen.

  • Niet de hele dag door aan eten denken.

  • Vetpercentage verlagen

  • Begrijpen hoe je lichaam werkt.

Je krijgt de ‘Kickstart je metabolisme’ informatiebrochure en video’s met extra uitleg. Daarnaast plannen we 5 ZOOM sessies met Marlies zodat zij je extra kan ondersteunen bij vragen.

Els Lefever van Fitfoodhouse leert je hoe je efficient gezonde maaltijden kan bereiden en het gemakkelijk kan integreren in je gezinsleven. Met Els staan er 2 workshops gepland, eentje rond mealpreppen, het andere thema wordt bepaald in overleg met en afhankelijk van de noden van de deelnemers.