pexels-mikhail-nilov-6740753.jpg

pijler 3: beweging

‘Exercise makes your brain more sensitive to pleasure’ – Kelly McGonigal

Beweging is essentieel om je goed te voelen en je metabolisme te boosten. Dat weet iedereen ondertussen al wel. Maar vaak slagen we er niet in om er tijd voor vrij te maken of hebben we de energie niet meer om na een lange werkdag ook nog eens te gaan sporten. Volgens Daniel Lieberman is dat eigenlijk zo gek nog niet. Ons lichaam en brein functioneren nog bijna hetzelfde als in de oertijd en toen was het vooral belangrijk om voedsel te zoeken en voor de rest zoveel mogelijk energie te sparen. We zijn gemaakt om gedurende de dag, in beperkte mate, te bewegen. Je hoeft jezelf dus niet meer zo schuldig te voelen wanneer het weer maar eens niet gelukt is om te gaan sporten. Er bestaat zelfs een wetenschappelijke verklaring voor. Ik help je graag ervoor te zorgen dat het in de toekomst wel lukt en dat je er misschien zelfs plezier in krijgt!

Bij MOOD geloven we dat mentaal en fysiek welzijn met elkaar verweven zijn. Beweging maakt blij. We gaan samen op zoek naar hoe jij meer beweging kan integreren in jouw leven, wat jij leuk vindt en wat bij jou en jouw lichaam en levensstijl past. Wanneer je enkel gaat sporten om af te vallen, ‘omdat het moet’, maar je vindt het verschrikkelijk, dan wordt het zeer moeilijk om vol te houden. Veel dames liepen een degout op van bewegen tijdens de vreselijke turnlessen op school. Maar het kan ook anders J. Een andere focus kan helpen.

Wat kan zo een andere focus zijn? Bewegen om je goed te voelen, voor je mentale gezondheid. Wist je dat de stofjes die vrijkomen wanneer jij sport werken als een natuurlijk antidepressivum? Sporten om sterker te worden en grenzen te verleggen. Om beter met stress om te kunnen gaan. Om gezond ouder te worden. Om met je kinderen kunnen ravotten. Bewegen kan zelfs een extra motivatie zijn om gezond te gaan eten.

In het traject krijg je ook meer inzicht in waarom het goed is om voor bepaalde vormen van bewegen te kiezen. Kies je best voor yoga, voor krachttraining of toch beter voor cardio? Weet je bijvoorbeeld waarom het belangrijk is om aan krachttraining te doen en hoe dit jou helpt om af te vallen? Ook deze kennis helpt jou om bewuste keuzes te maken.

Wat is voor jou een goede reden om sporten een kans te geven en wat heb jij nodig om in actie te komen?