pexels-nataliya-vaitkevich-5201582.jpg

pijler 1: brein & mindset

‘The thing about goals is that living without them is a lot more fun, in the short run. It seems to mee, though, that people who get things done, who lead, who grow and who make an impact… those people have goals.’ - Seth Godin

 

‘Until we make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate’ - Carl G. Jung

In het MOOD Boost traject staan we uitgebreid stil bij wat jij nu echt graag wil bereiken. Het klinkt misschien gek, maar voor veel vrouwen is dit niet duidelijk. Heel ons leven staat in functie van voldoen aan bepaalde verwachtingen waardoor we niet stilstaan bij wat we zelf nu echt willen.

Eens je een duidelijke analyse maakte van jouw beginsituatie en formuleerde wat voor jou belangrijk is, bekijken we samen wat jou motiveert en wat maakt dat het jou tot nu toe nog niet gelukt is om jouw doelen te realiseren. Hoe saboteer jij jezelf? Vaak spelen gedachtepatronen hierin een grote rol. Veel van die patronen leerde je in je kindertijd. Herken jij je in één van de volgende voorbeelden?

  • Werd je vroeger verplicht om je bord leeg te eten vooraleer je van tafel mocht? – Dit kan tellen als niet leren luisteren naar je lichaam.

  • Je kreeg een koekje of snoepje wanneer je braaf was. - Vaak wordt hier de link gelegd tussen ‘ik heb goed gewerkt’ en ‘nu verdien ik wel wat extra’s’.

  • Er werd je snel wat zoets toegestopt wanneer je pijn had of verdrietig was? – Je leerde negatieve emoties verdoven met zoet.

  • Hadden je ouders de overtuiging dat je heel hard moet werken om ergens te geraken? - Als je dan bevestiging nodig hebt, wat doe je dan? Juist, heel hard werken.

  • Je gevoelens tonen is een teken van zwakheid is nog een mooi voorbeeld. – Zo leer je ze te verdringen.

Ik kan nog wel een tijdje doorgaan.

Door onze opvoeding, maar uiteraard ook door andere ervaringen, ontwikkelen we bepaalde gedachtenpatronen die dan weer onze gevoelens en ons gedrag bepalen. Je bewuste brein werkt op een heel specifieke manier waarbij het probeert om zo weinig mogelijk energie te gebruiken. Eén van de mechanismen die helpen om energie te sparen is ‘selectieve aandacht’. Je komt hierdoor in een soort tunnelvisie terecht en ziet enkel maar zaken die jouw overtuigingen over jezelf, de anderen en de wereld bevestigen. Hierdoor worden deze overtuigingen alleen maar sterker.

Telkens opnieuw falen in het waarmaken van je voornemens is zo een ervaring die leidt tot de, vaak onbewuste, overtuiging ‘ik ga het nooit kunnen’. Ik zie bij heel veel vrouwen hoe deze overtuiging nieuwe pogingen saboteert. Ik wil je graag sterker doen voelen en je weer in je kracht gaan laten staan zodat jij weer in jezelf gaat geloven. Dat je erin vertrouwt dat jij je leven, je gezondheid en je welzijn in handen kan nemen en die doelen kan bereiken die je zou willen bereiken. Ik ben ervan overtuigd dat een positieve mindset leidt tot een gezond leven en omgekeerd.

Omdat je gedachten je gevoelens en je gedrag bepalen, creëren jouw gedachtepatronen jouw realiteit. Je bent zelf dus verantwoordelijk voor hoe je leven er op dit moment uit ziet en je hebt er ook impact op. Eerlijk, patronen doorbreken is niet gemakkelijk, het kan zelfs heel moeilijk en pijnlijk zijn. Verandering impliceert stoppen met dingen te doen die je altijd deed, terwijl de verleiding om ze te blijven doen enorm groot is. Je moet uit je comfortzone, maar hoewel het vaak zeer pijnlijk en frustrerend is om in die comfortzone te zitten, voelt dit wel veilig, vertrouwd en bekend, het geeft ons houvast. Uit de comfortzone doet ons ongemakkelijk voelen en is moeilijk. Dat komt voor een groot deel omdat je brein niet houdt van veranderen. Verandering kost je brein veel energie en daar houdt je brein niet van. Gelukkig kan je je brein trainen.

Je bewust worden van jouw gedachtepatronen is heel erg belangrijk om te kunnen komen tot effectieve verandering die je ook op lange termijn kan volhouden. Tijdens het MOOD Boost traject krijg je meer inzicht over hoe je brein werkt, waarom bepaalde patronen zich ontwikkelen en welke functie ze hebben. Je wordt je bewust van hoe je gedachtepatronen je beslissingen en gedrag bepalen en op die manier je leven beïnvloeden. Je leert je gedachtepatronen om te buigen waardoor je andere beslissingen kan gaan nemen. Je leert je eigen welzijn in handen te nemen en zo het leven wat jij graag wil te creëren.